2017-10-02
Jak zadbać o zdrowie jesienią i zimą?

Jak zadbać o zdrowie jesienią i zimą?

Pora jesienno-zimowa to czas, kiedy jesteśmy szczególnie narażeni na bóle gardła, kaszel, przeziębienie. Nadchodzi trudny czas dla naszych organizmów. Często bowiem lekceważymy spadek temperatur, zbyt długo przebywamy na mrozie albo rezygnujemy z zakładania właściwej odzieży. Zima natomiast wymaga od nas wstępnego przygotowania, wzmocnienia organizmu, jego stabilizacji i zabezpieczenia.

Przede wszystkim należy unikać bliskiego kontaktu z osobami chorymi, choroby dróg oddechowych przenoszą się drogą kropelkową.

Nie dotykajmy oczu, nosa ani ust – zarazki przenikają tą drogą do organizmu. Infekcje przenoszą się również poprzez przedmioty, na których są obecne drobnoustroje. Należy zakrywać usta i nos chusteczką higieniczną podczas kaszlu lub kichania (nigdy dłonią). Pamiętajmy o częstym myciu rąk wodą i mydłem (doskonale sprawdzają się mydełka antyseptyczne), ewentualnie preparatami dezynfekującymi na bazie alkoholu.

Powinniśmy też często wietrzyć pomieszczenia. Musimy zadbać również o dobrze zbilansowaną dietę, bogatą w produkty pobudzające nasz układ odpornościowy, np. cebulę, czosnek, marchew, kaszę jaglaną, pestki dyni, słonecznika, orzechy, drożdże, owoce morza, żółtka jaj. Prawidłowa dieta zapewnia odpowiednie odżywienie naszego organizmu, dając tym samym energię do codziennego działania, uaktywnia nasze naturalne siły obronne, poprawia przemianę materii i kondycję m.in. śluzówek przewodu pokarmowego czy układu oddechowego, a więc chroni nas przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, w szczególności wirusów i bakterii. Komponując jesienno-zimowy jadłospis, należy zwrócić uwagę na zwiększenie podaży kwasów tłuszczowych omega 3 zawartych m.in. w rybach morskich, owocach morza oraz naszych polskich olejach: rzepakowym i lnianym. Kwasy omega 3 hamują aktywność cytokin czynników prozapalnych. Wskazane jest także spożywanie pokarmów bogatych w witaminy, zwłaszcza z grupy A, B, E oraz C, a także w białko – znajdziemy je w chudym mięsie oraz rybach. Dobra dieta pozwoli cieszyć się zdrowiem oraz lepszych nastrojem, także w jesienne i zimowe dni, zwłaszcza, jeśli połączymy ją z aktywnością fizyczną.

 Nieoceniona jest aktywność fizyczna – co najmniej 30 minut dziennie. Spacery na świeżym powietrzu hartują organizm.

Krótkie dni oraz niesprzyjająca pogoda powodują obniżenie naszego nastroju (uwaga na depresję, która w tym czasie często się ujawnia), przez co wolny czas spędzamy bezczynnie w domu. Warto jednak przełamać zimową chandrę i zapewnić sobie odrobinę ruchu. Spacer z najbliższymi, zajęcia fitness, basen, trening na siłowni, tenis.

Pamiętajmy aby podczas spacerów masz ubiór był dostosowany do pogody. Bardzo ważne jest aby ubierać się na cebulkę.

 Powinniśmy spać minimum 7 godzin dziennie – niedobór snu, podobnie jak stres, obniża produkcję limfocytów odpowiedzialnych za odporność. Unikajmy też papierosów oraz alkoholu i nie nadużywajmy antybiotyków.

Tech.farm. Joanna Kałędkiewicz

Powrót